Har kört CLAAS i årtionden.

En gång CLAAS, alltid CLAAS.

Lars-Anders Hermansson upptäckte CLAAS för första gången i slutet av 70-talet. Hans far köpte en begagnad MERCATOR 60 och minnet av den har aldrig bleknat. När Lars-Anders skulle köpa en ny tröska förra våren så blev det en TUCANO 570 från CLAAS.

Idag bor Lars-Anders med familjen på sin farfars gamla gård i Lilla Dömestorp utanför Laholm i Halland. Han är uppväxt på en gård i närheten där hans föräldrar fortfarande bor kvar. För Lars-Anders var lantbruket ett självklart yrkesval. När han var yngre hjälpte han sin mor och far med korna och idag är det omvänt när Lars-Anders driver växtodling och maskinstation. I dag är det far som hjälper honom.

– Jag har ingen fast anställd, men både far och min son Emil arbetar här på gården på timmar. Min fru Ingela hjälper till med fakturering vid sidan om sitt vanliga arbete och jag tar in extraarbetare med f-skatt när jag har som mest att göra, berättar han.

170 hektar att driva
Lars-Anders driver idag föräldragården som han tog över 2001, samt en granngård som han köpt och två arrende. Totalt driver han 170 hektar växtodling och Dömestorps Maskintjänst som han startade 2001.

– Far hade en CLAAS MERCATOR 60 i slutet av 70-talet, men vi hade också en nyare DOMINATOR 68 S fram till 1997 när vi gick över till ett annat varumärke. När vi skulle köpa ny tröska förra året så föll valet på en CLAAS igen, säger han.

En nytillverkad TUCANO 570
Inför skörden 2018 gick funderingarna på att investera i en ny tröska. Lars-Anders tog hjälp av säljare Anders Wennerholm men litade också på sin egen erfarenhet när han valde tröska.
– Jag ville gärna prova en CLAAS hybridtröska eftersom den kan köra i svårare förhållande än vad en skakartröska kan. Då kan jag köra fler timmar om dagen. Eftersom det troligtvis blir besvärligare väderlek i framtiden och då blir det också färre tröskdagar.

Det fanns ingen begagnad TUCANO hybridtröska i Sverige och en importtröska var nästan lika dyr som en nyproducerad. Därför blev det en ny TUCANO 570. Affären blev klar under våren och tröskan levererades till skörden 2018.

Extrautrustning för optimerad effekt
För att minska spill valde Lars-Anders en sållkasse med 3D-rensning vilket gör att sållkassen lutningskompenserar belastningen på sållen i sidolut. Han valde också till TM 6 såll, vilket ger renare tröskgods i tanken. Dessutom valde han laserpiloter som styr tröskan genom att se skillnaden mellan stubb och otröskad gröda.

– På grund av torkan har vi bara kört cirka 300 hektar och totalt 110 timmar med tröskan. Tröskan var skön att köra, enkel att ställa in och vi fick renare spannmål. Hytten är tyst och vi hade bra sikt över skärbordet.

Bland sin extrautrustning valde Lars-Anders även ROTO PLUS variatordrivning som gör att han kan ställa varvtal på frånskiljningsrotorn från förarplatsen, oberoende av tröskcylindervarvtalet. Detta gör att halmen inte bearbetas lika hårt och han får bättre halmkvalitet.

Nyfiken på mer från CLAAS
Några fler maskininvesteringar blir det troligtvis inte inom den närmsta tiden. Potatis- och betskörden i fjol blev bra eftersom han kunde vattna, men spannmålen och vallen har drabbats hårt av torkan. Tidigare har han haft strängläggare och pressar från CLAAS som han bara har gott att säga om.

– Man måste ju våga investera om man ska utveckla sin verksamhet. Jag gillar mitt arbete och den friheten jag har. Det är ett skiftande jobb och jag träffar mycket folk när jag är ute och kör. Allt det gör att jag trivs, förklarar Lars-Anders.