HORSCH

2018 var det bästa året någonsin för HORSCH i Sverige

Swedish Agro Machinery summerar ett väldigt lyckat år för varumärket HORSCH.
 Det märks att intresset för kvalitetsprodukter är stort både hos mindre och större lantbruk i Sverige, säger Daniel Andersson som är produktchef för HORSCH hos den svenska importören.

Swedish Agro Machinery tog över generalagenturen för HORSCH i samband med Borgeby fältdagar 2017. HORSCH togs emot väl av Swedish Agro Machinerys säljkår redan från start.

– Jag är imponerad av hur våra säljare har tagit hand om varumärket, lärt sig maskinerna och visat kunderna vilka kvalitetsmaskiner som HORSCH verkligen är, säger Daniel Andersson.

Daniel Andersson har arbetat med HORSCH sedan år 2014 och följde med HORSCH från den tidigare generalagenten till Swedish Agro Machinery i samband med bytet 2017. Daniel ser det som en stor fördel att arbeta i en större agentur som Swedish Agro Machinery då företaget äger sina egna återförsäljare som finns utspridda över stora delar av landet.

Sverige var HORSCH första exportland och det tyska varumärket introducerades i Sverige i början på 90-talet. Den första maskinen som etablerades var en PD 12, HORSCH första 12 meters såmaskin. Idag har HORSCH huvudkontor i tyska Schwandorf i södra Tyskland men även fabriker i USA, Brasilien, Ryssland och Kina. Företaget har utvecklats snabbt. Omsättningen för 2018 är inte klar än, men år 2017 hade företaget en omsättning på 356 miljoner euro och hade 1 600 medarbetare över hela världen. Det kan jämföras med en omsättning på 233 miljoner euro år 2014 och 500 färre medarbetare.

På HORSCH är man nöjd med den nya generalagenten och utvecklingen i Sverige.

– Vi hade svårt att hitta den rätta generalagenten i Sverige tidigare och har bytt återförsäljare flera gånger. De första 1,5 åren med Swedish Agro Machinery har fungerat riktigt bra. Swedish Agro Machinery koncentrerar sig på ett fåtal varumärken och är väldigt duktiga på det. Jag har aldrig varit så nöjd med en återförsäljare i Sverige tidigare. Det är det bästa året någonsin för HORSCH i Sverige, säger Traugott Horsch, exportchef på HORSCH. 

HORSCH har ett spännande år framför sig 2019 med bland annat Agritechnica i november.

– Vi ska var ute ännu mer hos de svenska lantbrukare och visa våra fantastiska produkter. Självklart har jag redan satt nya försäljningsmål för 2019, säger Daniel Andersson.  

Ladda ner bild