Möt våra medarbetare

Snabb problemlösning med specialkompetens

Jonas Borgström är uppväxt på en mjölkgård i Värmland och har skruvat mer eller mindre hela livet. Nu arbetar han som servicetekniker och är lokal EASY-specialist och utgår från Swedish Agro Machinerys anläggning i Karlstad.
– Mitt arbete är väldigt spännande och varierande. Jag gillar att ha kundkontakten och åka ut och lösa problem. Allt för att lantbrukaren ska få den bästa lönsamheten på sin gård.

Jonas Borgström är uppväxt på en mjölkgård i Östra Älmervik utanför Sunne i Värmland. Under flera år drev han mjölkproduktion med sina föräldrar på gården innan företaget blev en entreprenadverksamhet 2006.

– När vi drev entreprenadverksamhet mot mjölkbönder så hade vi fyra traktorer och tre pressar från CLAAS, en gödseltunna från SAMSON och en slåtterkross. Jag upplever att det är en stor fördel att själv ha arbetat med produkterna vi säljer, menar Jonas. 

Krisen gav Jonas en ny väg
I samband med mjölkkrisen för några år sedan fick gården färre och färre uppdrag och Jonas såg sig efter andra jobb. Han hann arbeta på flera olika arbetsplatser innan han kom till Swedish Agro Machinery i Karlstad under våren 2017.

Just i dag står han i verkstaden i Karlstad för att serva en LEXION 660. GPS:en ska uppdateras och hydraulkopplingarna i inmatningskanalen ska kontrolleras så att de är tillräckligt åtdragna.

– Jag har flera solskenshistorier redan. Bland annat kunde jag hjälpa en kund som hade problem med sin JAGUAR. En annan verkstad hade precis meddelat kunden att det var fel på hela bränslesystemet och att hacken skulle lämnas in på service i minst en dag. Kunden hade panik och ringde oss. Då åkte jag och en medarbetare från CLAAS ut på besök och konstaterade att avluftningen på dieseltanken inte fungerade. Vi fixade slangen på en och en halv timme och han kunde hacka gräs igen, säger Jonas och är nöjd.

Han berättar också om en tröska i Arbogatrakten som haft problem med sin GPS i tre år.
– Vi uppdaterade och kalibrerade systemet och sedan gick den som en dröm. Tre timmar tog det och kunden var väldigt glad.

Fördelarna med samarbete
Jonas utgår från anläggningen i Karlstad och ungefär två dagar i veckan åker han för att stötta kollegorna i Skara, Brålanda och Borlänge med EASY-frågor. Jonas jobbar nära både Swedish Agro Machinerys nationella EASY-specialist Eric Ericsson som sitter på huvudkontoret i Skåne och CLAAS i Tyskland.

– Jag har god kontakt med våra leverantörer. Jag har flera gånger varit på kurs hos CLAAS i Harsewinkel i Tyskland och är supernöjd med att få uppdatera mina kunskaper. Lärarna där nere är helt fantastiska, säger han.

Att han började arbeta för Swedish Agro Machinery har han inte ångrat en sekund.
– Det är ett modernt företag med väldigt korta beslutsvägar. Det är spännande att få vara med och bygga upp något från grunden. Vad vi gjort på knappt tre år ska egentligen vara omöjligt att göra på så kort tid.

Jonas ser vidareutbildningarna som en styrka, även om de ibland inneburit att han varit mer i Tyskland än hemma.
– Vi servicetekniker blir mer och mer specialister, och det ska vi vara. Med ett så noga utvalt sortiment måste vi vara så bra som det bara går, förklarar Jonas.