Storsatsning i Le Mans

Följ med till CLAAS traktorfabrik

Sedan CLAAS köpte Renaults traktorfabrik i franska Le Mans för 16 år sedan har traktorn utvecklats markant. Det som finns kvar av den ursprungliga traktorn är egentligen bara hyttfjädringen. Varje år investerar CLAAS 8–9 procent av sin traktoromsättning i forskning och utveckling.

Drygt 20 mil sydväst om Paris ligger staden Le Mans. Staden är kanske mest känd för sitt årliga 24-timmars race på banan Circuit de la Sarthe där de tävlande ska köra så många varv som möjligt på 24 timmar. En prestation som gör mindre väsen av sig, men som är minst lika betydelsefull för näringslivet, är de 10 000 traktorer som varje år lämnar CLAAS fabrik i utkanten av Le Mans.

Startskottet gick år 2003
År 2003 köpte CLAAS Renaults traktorfabrik. Samma år presenterade CLAAS sina nya modellserier CELTIS, ARES och ATLES på Agritechnicamässan i Tyskland. Sedan dess har bland  annat AXION och ARION sett dagens ljus. Varje dag har CLAAS arbetat för att vidareutveckla traktorn. I dag återstår i princip bara den unika 4-punkts hyttfjädringen och filosofin med 50/50 viktfördelning från Renaults traktorprogram.

I dag ligger stora delar av CLAAS traktorverksamhet i Frankrike. En mil från Le Mans ligger CLAAS testcenter, CLAAS utbildningscentrum ligger i Évreux och huvudkontoret för traktortillverkningen ligger i Vélizy i utkanten av Paris. Stortraktorn XERION som kom år 1993 har hela tiden tillverkats i tyska Harsewinkel där också CLAAS globala huvudkontor ligger.

Sedan köpet av fabriken i Le Mans har mycket hänt och i dag sysselsätter fabriken 700 medarbetare. Efter köpet behövde CLAAS anpassa produktionen till att tillverka större maskiner. I dag producerar fabriken över hundra olika traktormodeller med ett spann på 72 till 445 hästkrafter för den europeiska marknaden. Till den globala marknaden tillverkar fabriken ytterligare 40 modeller.

Automatiska lösningar för effektivitet 
Åren 2008 och 2017 genomförde CLAAS omfattande investeringar i ett nytt måleri för chassi, utveckling av testcentret och ett automatiskt system för komponentlager. I det helautomatiska komponentlagret fylls lagret på med automatik och delarna plockas ut automatiskt. När antalet delar når en viss minimumnivå beställs och levereras delar från underleverantörer med automatik. Flödet har optimerats i fabriken så att det bara är de delar som ska användas på monteringslinjen för tillfället, som körs ut till montörerna. Det bidrar till bättre effektivitet inom logistiken.

– Under de senaste åren har CLAAS gjort mycket för att bredda produktportföljen för att möta kundernas behov. Det har skapat utmaningar för oss här i fabriken. Traktorerna blir mer och mer avancerade så vi har varit tvungna att förändra vårt system för logistik och IT. Nu kan vi tillverka flera olika traktormodeller utan att uppleva några begränsningar, säger Dr. Jens Foerst som är chef för traktordivisionen hos CLAAS.


Investerar för att optimera
Jens Foerst har arbetat för CLAAS i strax över två år och kommer senast från BMW. Under hela sin karriär har han enbart arbetat med premiumvarumärken inom personbils- och lastbilsbranchen. Nu är han chef för en av sex divisioner i CLAAS och rapporterar direkt till familjen Claas. Den senaste satsningen med projektet ”Forth” omfattar en investering på 30 miljoner euro i fabriken i Le Mans.

I det första steget under 2018 har den första halvan av monteringslinjen uppdaterats. Bland annat har CLAAS investerat i AGV (automated guided vehicle) som är ett slingstyrt fordon som används för förflyttning av traktorkroppen i tillverkningen samtidigt som monteringen sker. Det gör fabriken flexibel och anpassningsbar till framtida förändringar. Under 2019 slutförs projektet med ombyggnation av monteringslinjen, optimering av logistikflödet och förbättring av arbetsförhållandena. Allt för att få bättre tillförlitlighet, ökad kvalitet och förbättrad lönsamhet i produktionen.

CLAAS POWER SYSTEM
Med CLAAS ingenjörskonst och mångåriga erfarenhet av att utveckla och tillverka avancerade lantbruksmaskiner, har det visat sig att slutprodukten oftast blir mer bränsleeffektiv än andra produkter byggda med samma komponenter. Denna förmåga att bygga samman motor, transmission, hydraulik och elektronik på ett förstklassigt sätt för bästa kundekonomi ligger i begreppet CLAAS POWER SYSTEM (CPS).

I Le Mans monteras dels komponenter från CLAAS egna fabriker, exempelvis den steglösa transmissionen i ARION 500/600 som tillverkas i Paderborn, och dels komponenter från underleverantörer. CLAAS POWER SYSTEM är därmed också en form av kvalitetssäkring för kunderna. Fabriksdelen där drivlinan monteras förändrades och uppdaterades under 2018 och invigdes i december. Här monteras traktorns hela drivlina ihop; alltså motor, transmission, fram- och bakaxel. Det finns smarta lyftanordningar så att det blir enkelt för montörerna, vilket innebär en kvalitetsförbättring för både personal och produkt. I den här delen av fabriken arbetar cirka 50 personer på elva stationer.

Flödet i fabriken håller på att optimeras för att göra produktionen ännu mer effektiv. När fabriken är sommarstängd under augusti 2019 kommer också resterade del av linjen att fräschas upp.

– I sommar kommer vi bland annat att ta bort resterande transportband och ersätta dem med AGV. Allt ska var klart under 2019 så att de slutliga justeringarna kan göras under våren 2020, säger Jens Foerst.


Framtidens traktormodeller
Jens Foerst ser stora fördelar med att kombinera CLAAS långa erfarenhet av att producera stora maskiner som tröskor och hackar med erfarenheter från traktorfabriken i Le Mans. CLAAS är beredda på att producera fler traktorer.

– Vi är förstås fortfarande relativt nya på traktormarknaden men vi har nu bra möjligheter att bredda sortimentet. Vi har en årsproduktion på 10 000 traktorer baserat på ett skift men vi skulle lätt kunna producera 15 000 traktorer på samma tid. Och om vi skulle arbeta i flera skift är det möjligt att producera 30 000 traktorer i den här fabriken, menar Jens Foerst.

CLAAS satsar stora pengar på forskning och utveckling. Eftersom CLAAS är ett familjeägt bolag finns inga krav på att ge utdelning till aktieägarna. Istället återinvesteras överskottet i verksamheten. CLAAS lägger årligen runt sex procent av omsättningen på forskning och utveckling. Men när det kommer till traktorutveckling ligger den siffran på upp till nio procent. Gällande utvecklingen av återförsäljarnätverket ser Jens Foerst stora fördelar i att CLAAS samarbetar med Danish Agro i norra Europa.

– Jag har varit i Danmark och träffat Danish Agro och jag är väldigt imponerad av deras etablering i hela Skandinavien. Visst är det riskabelt att bara ha en partner för så många länder. Men vi i CLAAS Group är hundra procent säkra på att vi kan skriva en framgångsrik historia tillsammans med de skandinaviska marknaderna och sälja fler traktorer, avslutar han.